Kako (i zašto) da pokrenete blog

0

Iako na internetu ima pregršt tekstova na ovu temu, i dalje dobijam milion pitanja koja se, direktno ili indirektno, odnose upravo na započinjanje bloga. Stičem mišljenje da pravog odgovora nema, već je najbolje dati savet iz ličnog iskustva.

S obzirom na to da sam i sama nedavno zakoračila u svet blogovanja, upoznaću vas sa koracima koji su me u ovaj svet i uveli, a kojima i dalje… koračam. Da se razumemo, blogovanje nije ples u kome imate osnovne korake koje naučite i kasnije usavršavate. Pre bih ga okarakterisala kao freestyle – najpre plešete pomoću nekoliko osnovnih pokreta koje ste “pokupili” na internetu, a kasnije kada steknete sigurnost i stabilnost, pratite ritam i pustite da vas muzika ponese. A to nije nimalo lako, ni “skidanje” početnih koraka, a ni kreiranje svojih. Zato ćete morati mnogo da učite i da vežbate.

10 osnovnih koraka za započinjanje bloga

Manje-više ovo su koraci koje koriste svi blogeri početnici, ili bar većina. Između ostalog, ovim koracima sam se i ja služila kada sam započinjala svoj blog, što je i najveći razlog za preporuku.

Naravno, pre no što načinite prvi korak, poželjno je da ste uradili dobru pripremu. Kada kažem pripremu, mislim da istraživanje, sakupljanje informisanje, čitanje korisnih tekstova i edukovanje. Moj pripremni period je trajao oko šest meseci i to je individualno. Neko se priprema mnogo duže, a neko uopšte.

Moja priprema obuhvatala je čitanje drugih blogova i pohađanje kurseva i radionica koje sam smatrala korisnim. Do sada sam posetila preko 300 domaćih i regionalnih blogova i portala koji obrađuju različite teme. Liste domaćih blogova koje pratim, koji me inspirišu i od kojih kradem zanat možete pročitati ovde i ovde. Spisak regionalnih blogova koje rado čitam je u pripremi, a takođe ima i sijaset blogova na engleskom jeziku koji su mi bili vrlo korisni, a o kojima ću pisati u budućnosti.

Što se tiče radionica i kurseva, završila sam ukupno 10 i tu nije kraj jer želim da nastavim sa edukacijom. Biće tekst i na ovu temu već sledećeg meseca. Pripremam i svoju radionicu u kojoj ću objediniti sva znanja i iskustva koja sam stekla blogovanjem, ali i baveći se preduzetništvom i besedništvom u prethodnih pet godina.

U tekstu “Ultimativni vodič kroz svet blogovanja – abeceda bitnih pojmova” navela sam i objasnila osnovne blogerske termine, pa vam savetujem da najpre pročitate taj tekst.

1. Tematika

Poželjno je da na početku blogovanja odredite tematiku ili nišu bloga, ali nije neophodno. Skroz je okej ako nemate tačno definisanu oblast o kojoj ćete pisati. Niko od vas i ne očekuje da imate mikro nišu tipa: Ishrana dece u prvoj godini života. Super je ako imate tačno određenu oblast o kojoj želite da pišete jer vam u startu donosi prednost u odnosu na druge blogere, ali nije moranje.

S druge strane, svaštarenje nije preporučljivo. U redu je ako želite da pišete o raznim stvarima, ali je gotovo nemoguće da ste stručnjak baš iz svih oblasti. Ukoliko svaštarite i nemate bar okvirno definisanu tematiku, teško ćete odrediti svoju ciljnu grupu i dobiti verne pratioce. Dakle, nemojte svaštariti. Bar ne ukoliko želite da se bavite blogom ozbiljno, odnosno da zarađujete od bloga.

Čekaj, u redu je da nemam tačno definisanu oblast, nije u redu da svaštarim, pa šta onda da radim?

Pišite o onome što najviše volite i o čemu najviše znate. To može biti roditeljstvo, putovanja, kulinarstvo, razni saveti… sigurno ima nešto u čemu ste dobri. Svako je dobar u nekoj oblasti. Možda su to preporuke dobrih knjiga koje ste pročitali, ili zanimljivih filmova koje ste gledali? Bitno je da počnete, a kasnije i sam blog (publika) određuje smer u kome ćete se kretati.

Ja sam najpre želela da pišem o stvarima koje volim, a to su: preduzetništvo, rukotvorine, putovanja… Uglavnom sam se na tome i zadržala, ali sam putovanjima posvetila poseban blog jer želim da se usredsredim na putovanja sa decom i da ukažem na značaj romantičnih putovanja u braku. Pronašla sam put i način da pomognem ženama da pokrenu svoj posao, da unovče svoj hobi ili da pokrenu blog i da zarađuju od njega. Dakle, moj blog je pretrpeo promene i turbulencije, a verovatno će i vaš. I to je sasvim u redu, tako i treba.

2. Naziv bloga, zakup domena/izbor platfomi

Nakon što ste okvirno odredili oblast o kojoj želite da pišete, vreme je da vaš blog dobije ime. Ja sam najviše muka imala upravo sa izborom naziva za blog, pa samim tim i nisam baš kompetentna da delim savete na tu temu. Ono što mogu da preporučim je da pažljivo birate naziv jer kad čitaoci naviknu na vaš blog, teško je promeniti bilo šta. Posebno ako zakupite svoj domen, što bih vam iskreno savetovala. Zamislite da se blog zove jelenamilosevic.com, a da je domen registrovan kao maminaputovanja.com. Ovako ćete samo zbuniti citaoce. Zato ja imam zakupljena tri domena, a koristim dva. Jedan je kolateralna šteta.

Dakle, birajte naziv koji odgovara vašem brendu, koji je srodan sa temama koje obrađujete i koji je vama blizak. Trudite se da naziv bude unikatan, kratak i lako pamtljiv. U tome vam može pomoći namecheck.com, generator za proveru naziva domena i korisničkih imena za društvene mreže. I pazite da ne ograničite sebe izborom naziva za blog. Recimo, ako se trenutno bavite dekupažom i date naziv blogu “Ana dekupaž”, šta ako kasnije poželite da se bavite i kvilingom? Zato je bolje nazvati blog “Anin kreativni svet” jer vam daje mogućnost da proširite svoja interesovanja i tema, a sam naziv daje asocijaciju čitaocima o čemu Ana piše na svom blogu.

Ukoliko se bavite konsaltingom, edukacijama, koučingom ili je blog direktno vezan za vašu ličnost, onda je ime i prezime najbolje rešenje. Ljudi vole da znaju ko stoji iza saveta i tekstova koje rado čitaju, a koji su im korisni.

Zakup domena i hostinga jeste izdatak, ali će učiniti da blog deluje profesionalnije. Ja sam izabrala AdriaHost i zadovoljna sam.

Kada su u pitanju ekstenzije domena (nastavci iza samog naziva), izabrala sam .com. Pored ovog, dostupni su i nastavci: .rs, .net, .org, .biz, .info… Meni su savetovali .com jer sam izabrala da pišem na srpskom jeziku, a želela sam i čitaoce iz okolnih zemalja. Najčešće se upotrebljavaju .com i .rs.

Ukoliko pak želite da pokrenete blog besplatno, na raspolaganju vam je veliki broj platformiRegistracijom na platformama za blogovanje  dobijate domen i hosting besplatno, s tim što vaša URL adresa pored naziva bloga, sadrži i naziv platforme (nazivbloga.wordpress.com). Navešću neke od najpopularnijih besplatnih platformi: Blogger.com, WordPress.com, TumblIr.com… Inače, pronašla sam 25 besplatnih platformi koje ću nabrojati i ukratko objasniti u posebnom tekstu.

3. Brendiranje

Takođe veoma važan korak pri izradi bloga. Nisam stručnjak po pitanju dizajna i sličnih stvari pa sam zato sam unajmila stručno lice, ali sam tačno znala šta želim i dizajneru dala konkretne instrukcije.

Brend je zapravo utisak, odnosno doživljaj koji ima svako ko je u neposrednom kontaktu sa vašim blogom. Autentičnost je jako bitna za svaki biznis, pomaže da se istaknete u moru ostalih blogera ili preduzetnika i čini vaš biznis, to jest blog, prepoznatljivim.

Za blogere koji zarađuju od bloga, bilo direktno ili indirektno, lični brend je od posebne važnosti. Dizajn sajta, paleta boja, logo, font, fotografije, način obraćanja publici samo su neki od elemenata koji čine brend.

Posebnu pažnju treba obratiti na izbor WordPress teme. Ja sam želela unikatnu temu i programer je, pomoću WordPress platforme, kreirao temu koju trenutno koristim. Vi možete izabrati neku od besplatnih tema, a na raspolaganju su i teme koje se plaćaju (od 10$ do 100$). Postoje uslovi koje tema treba da zadovolji, a detaljnije o tome pročitajte na blogu Marine Nikolić. Odličan resurs za izbor tema je Themeforest.

Značaj brendiranja ogleda se i u tome što na internetu možete pronaći pregršt tekstova i saveta na temu brendiranja. Ja sam izdvojila tekstove koji su meni bili izuzetno korisni, a možete ih pronaći na blogu Maje Vučković u kategoriji “Brendiranje”. Maja se profesionalno bavi izradom unikatnih web sajtova i vrstan je stručnjak u toj oblasti.

4. Tabovi

Pre nego što krenete sa kreiranjem sadržaja, najpre je potrebno da kreirate sadržaj bloga kako bi se vaši čitaoci lakše snalazili. Postoji standardni tabovi i tabovi koje sami određujete.

U standardne tabove spada: O meni, Kontakt i Subscribe/Newesletter.

Sve ostalo sami određujete. Kod mene je sadržaj podeljen po kategorijama: Biznis, Baza znanja i SuperMama, dok Putovanja spajaju travel blog sa ovim. Svaka kategorija ima potkategorije što sajt čini preglednijim.

Stranica “O meni” najčešće sadrži osnovne podatke o autoru bloga i nekoliko reči o samom blogu. Bilo bi poželjno da se na blogu nađe fotografija autora (trudite se da bude profesionalna – bez naočara za sunce, u pristojnoj garderobi). Napomenula bih da se dešava da autor bloga bude anoniman i u tom slučaju ovo što sam navela ne važi.

Vrlo je bitno da tabovi “Kontakt” i mesto gde pratioci mogu da se pretplate na blog (subscribe) budu vidljivi. Niko ne voli da luta sajtom kako bi ostavio svoju email adresu ili poslao email.

5. Kreiranje sadržaja

kreiranje-sadržaja

Kreiranje sadržaja

Kvaka je upravo ovde – kako da kreirate kvalitetan, relevantan i koristan sadržaj kojim ćete privući čitaoce? Ova tema zaslužuje poseban tekst, te ću je ovde samo ukratko objasniti.

Najbitnije je da čitaocima ponudite vrednost. Što je veća korist koju čitaoci vašeg bloga imaju, to je veći broj poseta. Krenite od toga zašto vi uopšte čitate ovaj tekst.

Šta treba da sadrži kvalitetan tekst:

Moćan i koncizan naslov;

Nalovnu fotografiju – možete da koristite svoje fotografije, da ih kreirate pomoću besplatnih alata (Canva, PicMonkey) ili da preuzmete besplatne fotografije visokog kvaliteta (posetite sajtove Pixabay, PicJumbo, Gratisography, Pexels, Magdeleine -moj omiljeni sajt, RgbStock, MMTStock – pronašla sam preko 60 sajtova koji nude besplatne fotografije za upotrebu bez ograničenja i tekst o njima će se naći na blogu);

Uvod kojim ćete zainteresovati čitaoce;

Glavni deo u kome nudite vrednost (trudite se da tekst podelite na sekcije sa podnaslovima, a sekcije delite na manje pasuse);

Grafike, fotografije (nema pravila koliko fotografija treba da sadrži jedan tekst, ali se smatra da na svakih 350 reči treba da ide jedna fotografija, dok ovo ne važi za blogove o putovanjima), eksterne i interne linkove;

Zaključak u kome ćete čitaocima dati razlog da vas prate (najavite planirate tekstove, ponudite bonus);

Poziv na akciju – zamolite čitaoce da iznesu svoje mišljenje, da tekst podele na društvenim mrežama ili ostave komentar (interakcija sa čitaocima je vrlo bitna).

Ovo su osnovni elementi koje bi kvalitetan tekst trebalo da sadrži. Svaki od ovih elemenata je zasebna celina i zavređuje posebnu pažnju.

6. Društvene mreže

Nakon što kliknete dugme “Objavi”, sledi promovisanje teksta i deljenje na društvenim mrežama. Društvene mreže su osnovni kanal kojim dovodite čitaoce na blog.

Već sam pisala o društvenim mrežama, ali nije na odmet da ponovim. S obzirom da broj društvenih mreža raste, poželjno je da izaberete one koje su najpopularnije i najadekvatnije za objavljivanje sadržaja. Pritom bi trebalo voditi računa o tome koje društvene mreže koristi vaša ciljna grupa. Nemoguće je biti svuda i održati kvalitet. Primarne društvene mreže na kojima često delim sadržaj su Facebook i Instagram, a pored njih povremeno objavim nešto na Pinterestu i LinkedInu. Mada sam Pinterest počela aktivno da koristim i istražujem, ali o tome drugi put. Vodite računa da objavljujete sadržaj primeren određenoj društvenoj mreži (slike s plaže u bikiniju svakako nećete kačiti na LinkedInu).

Preporučila bih nekoliko Facebook grupa u kojima blogeri dele svoje tekstove:

Travel blogeri;

Blogovi;

Blogeri;

EXYU Blogosfera;

#TweetUpSrbija – blogeri i tviteraši;

Aktivni blogeri;

Najbolji blogovi – Srbija;

Blogeri i blogerice;

Blogovi Balkana

Nemojte da delite isti tekst u svim grupama odjednom jer mahom isti ili slični ljudi prate blogerske grupe. Na primer, ja novi tekst podelim u tri grupe, a nakon toga kombinujem i ostale tekstove.

7. Planiranje objava

Trudite se da budete redovni u objavljivanju novih tekstova. Tu ja grešim, ali se trudim da disciplinujem sebe i uvedem rutine u blogovanju.

Kontinuitet u blogovanju je vrlo važan jer čitaoci neće igrati žmurke sa vama, niti vole igre “sad me vidiš, sad me ne vidiš”.

Konzistentnost jeste bitna, ali ne na uštrb kvaliteta. Zato je najbolje da se ne zalićete. Početnici često počinju blogovanje puni energije, ideja i elana. Znam neke koji su objavljivali tekstove svakodnevno, a neki i više tekstova dnevno. Taj početnički zanos se brzo izgubi, bilo da ponestane ideja za pisanje, ili razočarenje usled očekivanja koja su često nerealna.

Zato ne rasipajte svoje resurse, objavljujte kad zaista imate nešto da kažete i uvek dajte prednost kvalitetu naspram kvantiteta.

Idealno bi bilo objavljivati jedan do dva teksta nedeljno, iako ima blogera koji objavljuju i jedan tekst mesečno. Ali zato svojim čitaocima daruju razne poklone i bonus sadržaje, što u kombinaciji sa kvalitetnim tekstovima vraća čitaoce na blog. Mali Iv je odličan primer takvog blogovanja. Retko objavljivanje tekstova nadomestite češćim prisustvom na društvenim mrežama.

8. Građenje email liste

Ako ćete nešto da upamtite iz ovog teksta, zapamtite sledeće: GRADITE SVOJU EMAIL LISTU! Već sam pisala o značaju email liste, a ovde želim samo da vas podsetim da gradite svoju listu od prvog dana. Email marketing i građenje liste trenutno usavršavam i nakon završene obuke, podeliću sa vama detalje i trikove. Do tada, držite se onoga što sam već napisala u vodiču.

9. Optimizujte svoj sadržaj

optimizacija-sajta

Optimizacija sajta

Search Engine Optimization (SEO) je skup tehnika koji vam pomažu pri boljem pozicioniranju bloga u rezultatima pretrage.

Cilj blogera je da se njegov tekst nađe top 10 rezultata pretrage, odnosno na prvoj strani pretraživača. Među blogerima postoji pošalica koja kaže “Ukoliko želite da sakrijete leš, ostavite ga na drugoj strani Googla, tamo niko neće tražiti”.

Nemoguće je da se svi tekstovi nađu na prvoj strani, ali se potrudite da sadržaj dobro optimizujete. Šta to znači?

-Ključne reči

Da biste pravilno istražili i odredili ključne reči, najpre odredite svoju ciljnu grupu (pisala sam o tome nekoliko puta). Ključne reči su zapravo reči koje korisnici unose u pretraživače kada traže neki sadržaj na određenu temu, a istovremeno opisuju o kojoj temi se radi.

Ključna reč može biti samo jedna, a može se raditi i o nekoj specifičnoj frazi.

Prilikom istraživanja ključnih reči posebno treba obratiti pažnju na volumen, odnosno jačinu određene reči. Jačina zapravo pokazuje koliko često se neka reč pretražuje.

Ukoliko ste početnik, bilo bi poželjno da izbegavate kljućne reči i fraze koje se vrlo često pretražuju, teže ćete poboljšati svoj položaj na Googlu ukoliko se opredelite za iste reči koje koristi i vaša konkurencija koja mnogo duže posluje od vas i već ima utvrđeno mesto na pretraživačima.

Pokušajte da se rangirate za slabije ključne reči jer će dugoročno one dovesti do boljeg položaja vašeg bloga.

Recimo, ukoliko ste skoro pokrenuli travel blog, ne bi trebalo da se rangirate za reč “putovanja” jer se vrlo često pretražuje. Ima profesionalnih travel blogova koji postoje godinama, izuzetno su dobro pozicionirani i vaš blog je Googlu nevidljiv za reč “putovanja”.

Međutim, ukoliko se rangirate za duge ključne reči poput “medeni mesec”, “romantična putovanja”, “letovanje sa malom decom” i slično, vaše šanse su mnogo veće. SEO se planira i treba razmišljati dugoročno.

Cilj istraživanja ključnih reči i svakog blogera uopšte je da se nađe u top 10 na Google rezultatima, odnosno na prvoj strani rezultata pretrage.

Vrste ključnih reči:

Glavna ključna reč sadrži jednu reč za koju je jako teštko rangirati se jer je konkurencija velika (letovanje 2018)

Ključna reč srednjeg repa sadrži 2 do 3 reči koje su popularne na pretraživačima, ali je lakše rangirati se sa njima, iako se manje pretražuju od glavnih (letovanje Grčka 2018)

Duga ključna reč sadrži četiri ili više fraza sa malim obimom pretraživanja, ali su vrlo specifične i mogu osetno povećati posećenost na blogu. Koriste se za planiranje dugoročne SEO strategije i usmerene su na određenu temu ili proizvod, pa mogu dovesti do velikog broja konverzija (letovanje Grčka 2018 smeštaj na Krfu ). Logično da neko ko pretražuje smeštaj na Krfu već doneo odluku o kupovini aranžmana

Latentne semantičke ključne reči za indeksiranje su zapravo reči koje se koriste u sadržaju na internetu a povezane su sa odgovarajućom ključnom reči. Zahvaljujući njima, Google ne može razlikovati ono što se odnosi na vaš tekst. Na primer, ukoliko neko pretražuje reči “velika jabuka” u rezultatima se mogu naći tekstovi o Njujorku i o velikom voću.

Istraživanje ključnih reči uradite temeljno i planirano. Najpre odredite cilj koji želite da postignete blogovanjem, teme o kojima ćete pisati i ciljnu grupu kojoj se obraćate. Kada ste to uradili, napravite spisak od 30-ak glavnih ključnih reči koje vam padnu na pamet, a povezane su sa tematikom vašeg bloga. Mnogo ideja možete pronaći na forumima koji su u uskoj vezi sa vašim blogom, a koje ćete pronaći pomoću pretraživača foruma.

Wikipedia je ogromna riznica informacija i znanja, ukucajte glavnu ključnu reč u pretraživač i dobićete opis i tabelu sadržaja.

Google je odlična polazna tačka za istraživanje ključnih reči. Unosite reči u polju za pretraživanje i Google će završavati vaše rečenice svojim predlozima. Obavezno pogledajte i dodatne predloge koji će se prikazati na dnu stranice ispod rezultata (related search).

Ima mnogo alata koji olakšavaju istraživanje ključnih reči i zaista su korisni. Najčešće koristim Google Keyword Planer i on je sasvim dovoljan za početak.

Obratite pažnju i na gustinu ključnih reči – odličan alat za proveru je  Keyword density.

Provera gustine ključnih reči (keyword density) se odnosi samo na glavnu ključnu reč.

Izračunajte sami gustinu ključne reči koju ste kao glavnu ili primarnu upotrebili za vašu web stranicu (procenat javljanja u odnosu na broj reči u tekstu), po sledećoj formuli:

% gustine = Broj glavne ključne reči / broj svih reči x 100.

Ukupan broj reči možete videti u donjem levom uglu Word dokumenta, a ukoliko koristite Google docs kliknite na tab “Alati” a potom na “Broj reči”. Po SEO pravilima dobijeni rezultat za gustinu glavne ključne reči treba da bude između 0,6 i 2,5%.

Obožavam da se igram ključnim rečima, pa ću im posvetiti poseban tekst sa mnogo više detaljnih informacija, korisnih trikova i besplatnih, ali i plaćenih alata koje sam probala.

-Linkovi 

Upotrebljavajte interne i ekstene linkove, a trudite se i da povećate broj dolaznih linkova. Nema pravila koliko linkova treba da sadrži tekst. Prema nekim istraživanjima, idealno je da na 500 reči dođe 3 do 4 linka, kao i da jedan tekst ne bi trebalo da ima više od 100 linkova. 

-Brzina otvaranja web stranice

Još jedan faktor koji utiče na rangiranje bloga. Poželjna brzina otvaranja stranica je od 2 do 7 sekundi, a proveravajte je pomoću alata : Google Page Speed Service, www.webpagetest.org… Pored informacija o brzini otvraranja stranice, dobićete i informacije i o delu sajta koji se najsporije otvara.

Korisni dodaci za WordPress koje možete loristiti kako biste izbegli probleme sa brzinom učitavanja sajta su WP Super Cache i W3 Total Cache, a obratite pažnju i na optimizovanje veličine slika.

-Slike

Pre no što umetnete sliku u tekst, promenite izvorni naziv slike (primer: umesto “image423.jpg”, upotrebite ključnu reč koja opisuje slika i u vezi je sa sadržajem teksta, pa će novi naziv biti “optimizacija-slika.jpg”).

Koristite crtice ukoliko slika ima duži naziv (seo-za-početnike).

Svakoj slici dodajte Title (naslov) i ALT (alternativni tekst) koristeći odgovarajuće ključne reči.

Prilagodite veličinu slike (minimum 100×100, maksimum 1200×1200) koristeći besplatne alate koji neće smanjiti veličinu slike na uštrb kvaliteta: PixIr.com, PicResize

-Meta tagovi

Nakon što napišete tekst, optimizujte opis i dodajte ključne reči (postoje mesta ispod/pored posta). Opis može da sadrži maksimalno 300 karaktera uključujući i razmake, i to je deo koji se nalazi odmah ispod naslova i jedini je vidljiv kada tekst “izađe” kao rezultat pretrage.

10. Zarada

I evo nas kod jednog od glavnih motiva za pokretanje bloga – novac. Pre nego što navedem neke od načina monetizacije bloga, želim da objasnim nešto. Postoje dve vrste monetizacije bloga: zarada OD bloga i zarada POMOĆU bloga.

Zarada OD bloga je kada novac zarađujete direktno od bloga, odnosno kada vam je blog osnovno sredstvo za zaradu.

Zarada PREKO bloga postoji u slučaju kada blog koristite kao kanal za promovisanje svog online biznisa. Dakle, ne zarađujete novac direktno, već posredno preko bloga.

Načini zarade POMOĆU bloga:

– držanje radionica, obuka i treninga;

–  pružanje raznih usluga (konsalting, programiranje, dizajniranje, marketing);

– prodaja svojih ili tuđih proizvoda koji mogu biti digitalni (e-book) ili fizički (rukotvorine).

Načini zarade OD bloga:

-Affiliate (partnerski) marketing – jednostavnije rečeno “Imaš 15% za svakog kupca koga mi dovedeš”. Radi se o pasivnom načinu zarade – vaš blog ili sajt radi 24/7 i nakon što postavite kampanju, vaše je samo da proveravate koliko ljudi je kupilo neki proizvod preko vas i koliko ste zaradili. Kako to u praksi funkcioniše?

Recimo da se Milica bavi prodajom luksuzne šminke. Ima sajt “Ogledalce moje” i želi da poveća promet preko njega. Proizvodi koje nudi su vrhunskog kvaliteta, ali Milica nije stručnjak za marketing i prodaja joj ide slabo. S druge strane, Dušica ima vrlo popularan kozmetički (beauty) blog i želi da poveća svoju zaradu. Dogovor između njih dve se lako postiže jer obe strane imaju isti interes: povećanje prihoda. Dušica će dobiti 15% od svakog kupca koji klikne na njen link i poruči proizvod.

Najpre se prijavi na Miličin sajt (ukuca na pretraživaču ogledalcemoje affiliate program kako bi dobija sing up, odnosno opciju za prijavu)i napravi svoj profil. Potrebno je odobrenje vlasnika sajta, koje kvalitetni blogovi dobijaju bez problema. Tada dobije link koji sadrži njen lični kod (ogledalcemoje.com-affiliate=dusica). Zatim na svom blogu napiše tekst “Neverovatna moć transformacije – šminka za savršeno lice sa naslovnice”, okači nekoliko slika pre i posle šminkanja i stavi affiliate link koji vodi na Dušičin sajt. Čitateljke njenog bloga se oduševe slikama i naravno, mnoge će naručiti “šminku koja čini čuda”.

Inače, važno je naglasiti da čitatelji ne vide razliku između vašeg affiliate linka i klasičnog linka sajta (čitatelji kliknu na link koji izgleda ovako : mojeogledalce.com, vaš lični kod se ne prikazuje).

Na primer, Vesna je kupila ruž, maskaru i puder i potrošila 6000 dinara. Dušica je zaradila 1500 dinara, a da pritom nije ni znala za Vesninuu kupovinu. Proverom svog naloga na sajtu, Dušica vidi koliko je osoba sa njenog bloga kliknulo na link i posetilo sajt, kao i koliko njih je kupilo neki proizvod i po kojoj ceni.

Ukoliko se plašite da će vas zakinuti firma sa kojom sarađujete, odmah da vas demantujem – prijavom na affiliete nalog dobijate kompletan uvid u saobraćaj između vašeg bloga i sajta s kojim sarađujete (broj poseta koje ste poslali i koliko njih je kupilo neki proizvod, odnosno broj konverzija), a prikazan je i iznos novca koji ste zaradili.

Za sve neverne Tome koji sumnjičavo vrte i odmahuju glavom, a prvenstveno za one koji bi da saznaju više o affiliate marketingu, evo nekoliko korisnih tekstova ljudi koji zaista zarađuju na ovaj način:

Šta je to affiliate ili partnerski marketing – Igor Tomić;

Affiliate programi kao način zarade od bloga – Blaženka Vesić, autor bloga “Skitarnik”;

Serija tekstova iz oblasti affiliate marketinga – Dragan Varagić.

-Sponzorisani post – tekst koji objavljujete jer vam je neko za to platio. U praksi, to funkcioniše tako što vam neki brend plati određenu cifru da pišete o njima na svom blogu i da njihove proizvode preporučite svojim pratiocima. Dakle, što više pratilaca – to više novca. Ovde se misli na kvalitetne pratioce, one sa kojima ostvarujete interakciju i koji su zainteresovani za proizvode koje preporučujete (nemojte kupovati pratioce, dugoročno to je odličan načina da bacite novac jer niko neće da vam plati ukoliko imate 10.000 pratilaca, a samo svega nekoliko lajkova na objavama).

Monetizacija bloga je tema kojom ću posebno da se bavim u narednom periodu. Navela sam svega nekoliko primera i neka to bude uvod u e-book koji je u pripremi i koji će sadržati pregršt ideja i saveta za monetizaciju bloga.

Ovaj deo teksta je namenjen svima koji vode sopstveni biznis, imaju svoj web sajt putem koga prodaju proizvode i/ili uskuge, a nemaju poslovni blog. I ovo stalno potenciram u razgovoru sa svojim pratiocima. Uzmite za primer velike kompanije: MTS, Google, Coca cola… Ovo su i odlični primeri korporativnih blogova.

5 prednosti pokretanja poslovnog bloga

Prednosti poslovnog bloga su brojne, a ja ću navesti one koje smatram ključnim.

1. Blog povećava posećenost sajta

Podatak sa interneta: 70% potencijalnih kupaca pronalazi firme zahvaljujući prilozima na njihovom blogu.

Blog spada u dinamične web strane jer se stalno ažurira i menja dodavanjem novih tekstova. Nasuprot dinamičnim, postoje i statične web strane koje se retko ažuriraju (o nama, usluge, a često i web shopovi koji sadrže veliki broj artikala). Samim tim, povećava se vidljivost sajta jer Google bolje pozicionira sajtove koji se stalno ažuriraju.

Kupci bolje reaguju na kvalitetan tekst sa bloga, nego na klasičnu reklamu sa sajta.

2. Blog optimizuje sadržaj sajta

Koristeći alate i tehnike za optimizaciju tekstova, vi zapravo optimizujete celokupan sajt. Jednostavno, rangiranje sajta na pretraživaču ostvaruje se kroz upotrebu ključnih reči, a blog je način da ih redovno koristite. Posebna pogodnost je mogućnost dodavanja  većeg broja kvalitetnih fotografija na kojima ćete mnogo bolje predstaviti svoj proizvod i njegove karakteristike, nasuprot slikama iz web shopa.

3. Blog omogućava interakciju sa čitaocima

Komunikacija sa čitaocima koji su vaši potencijalni kupci/klijenti je izuzetno važna. Blog vam omogućava da dođete do dragocenih podataka o čitaocima, kao što su: problemi s kojima se suočavaju, korist koju imaju od tekstova sa bloga, mišljenje i sugestije o proizvodima/uslugama, nedoumice koje imaju povodom proizvoda, pohvale i kritike, predlozi za poboljšanje kvaliteta onoga što nudite…

Takođe, čitalac se oseća važnim, pa čak i kao deo vašeg biznisa jer uvažavate njegovo mišljenje.

4. Pisanje stručnih tekstova

Ovo je odličan način da izgradite svoj imidž, postanete autoritet u branši, ali i da steknete poverenje svojih čitalaca. Primer: Lola slika na svili i pravi divne ešarpe. U sklopu sajta na kome nudi svoje radove, pokrenula je i blog sa pregrštom korisnih saveta o održavanju ručno oslikanih marama, detaljnim objašnjenjem procesa izrade marama i tehnika koje koristi, često daje ideje kako da upotpunite svoj outfit elegantnom ešarpom i u kojim prilikama možete da ih ponesete, predloge boja koje su u trendu, te načine za vezivanje ešarpi… Drugim rečima, Lola stavlja svoj zanat i umeće na tacni i nesebično deli znanje. Žene koje vole ešarpe će sa uživanjem čitati njene tekstove, mnoge trikove će naučiti i usvojiti, ali kad žele unikatnu, ručno oslikanu maramu – kupiće je najverovatnije baš od nje. Davanjem korisnih saveta, Lola je stekla poverenje svojih čitalaca, pokazala je da je majstor svog zanata, naučila je mnogo žena kako da nose, održavaju i kombinuju svilenu maramu, ali će retko koja žena umeti da napravi takvo umetničko delo. Sa druge strane, kada se pomenu ešarpe prva asocijacija su Loline rukotvorine, jer su je čitaoci upamtili kao autoritet u toj objasti i imaju poverenje u njen rad. I to važi sa sve, bilo da je vaš posao prodaja nekretnina u Beogradu, ili pružanje online usluge prevođenja tekstova duž Evrope.

5. Blog povećava konverzije

Mnogo je lakše i veće su šanse da čitaoce bloga konvertujete u kupce, za razliku od posetilaca sajta. Razlozi su očigledni: veći saobraćaj ka sajtu (veći broj čitalaca), bolje pozicioniranje (lakše nalaženje sajta), interakcija sa čitaocima i njihovo poverenje dovodi do toga da čitaoci bloga vremenom postanu vaši kupci/klijenti.

Da li i dalje imate nedoumica o prednostima pokretanja poslovnog bloga, ili o koracima koje treba preduzeti pri samom pokretanju bloga?

Ovaj članak je prvi put objavljen na jelenamilosevic.com

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena.