Kako pokrenuti posao – od ideje do realizacije

0

Preduzetništvo nije nauka i ne uči se na fakultetu. Nije ni talenat i preduzetnik se ne rađa. Preduzetništvo je zanat i preduzetnik se postaje. Uči se na terenu i nema probnog perioda.

Preduzetništvo je proces rasta i razvoja vas i vašeg biznisa. Posao je kuća koja se gradi godinama i održava iznova. Nije pečurka koja raste preko noći i koju pojedete za doručak.

Preduzetništvo je način života, a rezultat je posao od kojeg se živi. To je suština moje radionice – kako kreirati posao od kojeg može da se živi.

DETALJNIJE O RADIONICI

Ukoliko imate dobru ideju, hobi, talenat, proizvod ili uslugu (u dalje tekstu P/U) koje želite da pretvorite u posao, mnogo ideja sa kojima ne znate šta ćete, ili se stalno preispitujete da li je preduzetništvo uopšte za vas, ovaj tekst bi vam mogao biti koristan.

Već sam pisala o preduzetnicima i izazovima sa kojima se suočavaju u tekstu “Da li se preduzetnik rađa ili postaje”, pa predlažem da pročitate.

Sada mogu da ispravim svoju konstataciju s početka teksta – da se preduzetništvo ne uči na fakultetu. Naravno da postoje smerovi na brojnim fakultetima i akademijama. I dobija se diploma. Ne znam koje se zvanje stiče, ali znam da se potrebno znanje ne stiče.

Čast izuzecima ukoliko ih ima (a ima ih), ali profesori koji predaju preduzetništvo ne mogu da prenesu adekvatno znanje ukoliko i sami nisu preduzetnici. Teorija se uči kroz praksu, praksa kroz teoriju malo teže. To je samo moje mišljenje i može biti pogrešno. Smatram da profesor, koji nije obezbedio sebi ili svom zaposlenom makar jednu mesečnu platu i platio porez na doprinos, ne može da bude kompetentan da priča o preduzetništvu. Ali, to je samo moje mišljenje i ne mora da bude ispravno.

Moja radionica se zasniva na preduzetništvu kao majstorstvu građenja i stvaranja. Pokretanje posla je poput zidanja kuće i zahteva: čvrst temelj, projekat, građevinsku dozvolu, zidove i stubove, fasada, useljenje, proslava i zvanice povodom useljenja, izolacija, prepravljanje, dograđivanje, renoviranje, a možda i napuštanje i rušenje. I kuća, kao i svaki drugi proizvod, ima svoj životni vek. Detalje i koncept moje radionice možete pogledati sada, ili na kraju teksta.

Smatram da proces od ideje do realizacije čini 10 faza kroz koje manje-više prolaze svi poslovi. Svaka faza ima svoje odlike i podfaze. I svaka je vrlo bitna. Kao kada zidate kuću – od temelja do krova.

Odličan primer za poređenje su zidanje kuće i pokretanje posla: imaju slične faze, procesom rukovode vlasnici i kuju zanat, a potrebni su i saveti iskusnih majstora.

Od ideje do realizacije – 10 razvojnih faza

Pre no što krenem sa nabrajanjem, želela bih da napomenem da se neke faze prepliću i to ću naglasiti. Moguće je i da se jedna podfaza nađe u više različitih faza, ali ima drugačiju ulogu. Sve faze i podfaze se detaljno obrađuju na radionici, a objasnila sam ih na preko 200 strana, uključujući bonuse, sekciju “Otključaonica” i interaktivne vežbe (oko 5 sati snimljenog sadržaja). Ovde ću objasniti ulogu, značaj i način pravilnog sprovođenja svake faze, kao i koje podfaze čine iz kojih se sastoji.

I faza – UVOĐENJE

Početna faza podrazumeva kvalitetno, detaljno i opsežno istraživanje i donošenje ključnih odluka od kojih kasnije zavisi celokupno poslovanje. Pisala sam i o ovoj temi u tekstu “Kako istražiti tržište i odrediti ciljnu grupu”, a koji bi trebalo (da ne pišem obavezno, ali jeste) da pročitate.

Ovu fazu čini 4 podfaza:

– istraživanje tržišta i konkurencije;

– određivanja proizvoda ili usluge (u daljem tekstu P/U) i ciljne grupe;

– definisanje tržišne niše i konkurencije;

– određivanje konkretnog P/U i idealnog kupca.

Tekst koji sam pomenula sadrži detaljna uputstva i savete za primenu prve i druge podfaze (a koje sam opet još detaljnije opisala u radionici), pa ću se osvrnuti na poslednje dve.

Tržišna niša je je manji deo velikog tržišta fokusirana na određeni proizvod i na deo stanovništva sa određenim, specifičnim interesima i potrebama. Što je niša uža, bolje je za razvijanje posla: lakše se probijate, manja je konkurencija, a veće šanse da ubrzo postanete lider u svojoj niši. I birajte profitabilne niše (na šta ljudi troše novac).

Dobro obratite pažnju da ne bude preuska (vrlo malo proizvoda, konkurencije gotovo da nema) jer je verovatno potražnja za konkretnim proizvodom vrlo mala iji je nema uopšte. Ne treba vam proizvod koji niko ne želi i ne traži (čitaj nikom ne treba). Ovde već imate šansu da zaradite novac, a postoji i metoda koja će vam olakšati izbor podniše. Pisala sam o ovome na društvenim mrežama.

Kada ste odredili konkretan proizvod, vreme je da odredite idealnog kupca. Zamislite ga, kako izgleda, kojeg je pola i bračnog statusa, koliko ima godina, koju garderobu nosi… Što detaljnije, to je bolje za vaš posao. To je vaš budući klijent.

U praksi to izgleda ovako:

Suzana se bavi proizvodnjom prirodne kozmetike. Nakon istraživanja tržišta i njegove moći, došla je do podatka da svaki treći građanin u Srbiji kupuje kozmetiku, a da je prosečna potrošnja po kupcu oko 10.000 dinara. Dakle, dve trećine stanovništva je oko 4.600.000 stanovnika. Pomnožite sa 10.000 što je potrošnja po stanovniku. Tržište kozmetike na godišnjem nivou u Srbiji vredi 46 milijardi dinara. Dakle, profitabilno je.

Ali, njena ciljna grupa nisu svi ljudi koji kupuju kozmetiku. Uža ciljna grupa su žene srednjih  koje vole prirodnu kozmetiku, ali kupuju i brendiranu. Ne zna koliko žena kupuje uopšte, a još manje koliko novca troši na dekorativne, a koliko na preparate za negu. Dakle, nema relevantne podatke.

S druge strane, istražujući konkurenciju i obilazeći lance hipermarketa, parfimerija i farmaceutskih apoteka shvatila je da je konkurencija prevelika, prejaka jer se radi o vrlo popularnim brendovima kozmetike i da sa visinom cenom neće moći da ih prati. Ona je mali proizvođač i ima veće troškove proizvodnje, oni su kompanija, imaju serijsku (jeftinu) proizvodnju i česte akcije. Dakle, potrebna joj je tržišna i uža niša.

Nakon istraživanja svih niša za koje ima proizvode (sapuni, dezodoransi, kreme za lice, šamponi) i uzimajući u obzir da stižu hladniji dani (osetljivija, suva koža lica, ispucale usne, oštećena kosa od vetra i zimskih kapa), rešila je da se usredsredi na proizvode za hidrataciju kose, kože i usana.

Ponovo je istražila konkurenciju koja je osetno manja, toliko da bez problema može da plasira i prodaje svoje proizvode.

Njen idealni kupac je žena sa osetljivom, suvom kožom koja je sklona perutanju, pucanju i farbanu, oštećenu, suvu kosu.

Zatim je krenula korak dalje i napravila univerzalni balzam sa kokosovim uljem i vitaminom E koji je odličan za negu usana, kose i kože tokom jeseni i zime. Prodavala je isti proizvod, ali pakovala u različitu ambalažu zbog higijene. I postala najpoznatiji proizvođač UNIZI (univerzalni zimski balzam). Ako je prodaja mobilnih telefona vaš posao, a konkurencija je fokusirana na uređaje sa Android operativnim sistemom, vi se opredelite za iOS. Iako je potražnja za ovim uređajima manja, lakše ćete se izdvojiti od drugih. Obogatite ponudu gedžeta i rezervnih delova, fokusirajte se na korisnike iOS platforme i njihove potrebe, poboljšajte kvalitet usluge i svi korisnici iOS platforme biće vaši verni kupci. 

Početna faza u poslovanju je postavljanje temelja u izgradnji kuće. Samo čvrst, dobro postavljen temelj može stabilno da drži kuću. Ako je temelj loš, kuća je kula od karata.

Nadam se da vam se primer dopao i da sam postavila dobar temelj za naredne faze. Ovaj tekst biće baza jer ću svaku fazu predstaviti u poseban tekst, a ovde ću dodavati faze redom kako koju završim, i povezati linkovima. Tako ćete se lako kretati s teksta na tekst, a do tada pogledajte kako izgleda moja radionica u celosti.

Ovaj članak je prvi put objavljen na jelenamilosevic.com

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena.