Šta je LinkedIn i zašto je važno biti na mreži
LinkedIn mreža beleži vrtoglavi porast popularnosti. Preko 500 000 000 registrovanih korisnika, 10 000 000 poslova i 9 000 000 kompanija koristi LinkedIn mrežu za oglašavanje. Nagli skok je zabeležen i u Srbiji sa preko 200 000 aktivnih korisnika. Mnogo nula, zar ne? Dovoljan razlog da postanete korisnik ove mreže ako već niste, a verujem da jeste jer poslovna žena prati trendove.
Danas je nezamislivo da budete deo poslovnog sveta, a da nemate nalog na LinkedIn-u. Isto važi i za one koji traže posao. Networking je moćan alat ukoliko ga prate konekcije na LinkdIn-u. Dobar networking u kombinaciji sa kvalitetnim profilom i konekcijama na LinkdIn-u su značajan korak ka uspešnom biznisu ili boljem poslovnom anagažovanju. Zato ću danas detaljaljno pisati o savetima i preporukama za uspešno korišćenje LinkedIn mreže, ali i o osnovnim koracima za pridruživanje mreži za apsolutne početnike.
Šta je LinkedIn?
Najčešća definicija koju možete naći na internetu opisuje LinkedIn kao poslovnu društvenu mrežu, odnosno kao društvenu mrežu namenjenu za spajanje poslodavca i budućeg zaposlenog. Profil je vaš online CV. Na osnovu dosadašnjeg iskustva, ja bih rekla da je LinkedIn mnogo više od toga i ima mnogo mojih istomišljenika.
LinkedIn je društvena mreža koja okuplja profesionalce u cilju razmene znanja i iskustva, eventualnog udruživanja zarad ostvarivanja nekog cilja ili projekta. Pod pojmom profesionalci mislim na sve koji svom poslu pristupaju odgovorno i profesionalno. To mogu biti blogeri, vlasnici online magazina, turističke agencije… Zamislite LinkedIn kao jedan veliki simpozijum na kome su prisutni apsolutno svi poslovni i društveno-anagažovani ljudi. I vi imate privilegiju da svakom od njih pošaljete svoj CV, da čujete njihova predavanja i iskustva ili pratite način na koji razvijaju posao.
LinkedIn grupiše ljude po interesovanjima i mnogo je lakše da se povežete sa osobama s kojima delite interesovanja, da pratite vesti iz kompanije koja vas interesuje ili da jednostavno pratite novine iz različitih oblasti. Logično je da nećete slušati predavanja nuklearnih fizičara ako ste bloger ili vlasnik marketinške agencije. LinkedIn ima zaista široku primenu ukoliko ga pametno koristite.
Kako se koristi LinkedIn?
Da biste postali korisnik LinkedIn-a potrebno je da se registrujete, to jest da napravite svoj nalog. Kao i kod svih ostalih mreža. Nalog se otvara vrlo jkednostavno. Nakon što skinete aplikaciju sa play prodavnice, pratite uputstva, potreban vam je samo e-mail koji inače koristite.
Profil može biti lični ili poslovni (kompanije, firme). Pošto govorimo o ličnom predstavljanju zadržaću se na na ličnom profilu.
Nakon što se registrujete, potrebno je da vrlo detaljno popunite svoj profil. Upamtite da je to vaša online biografja/CV i da vam može biti od velike koristi za pronalaženje posla ili klijenata. Popunjavanje profila poželjno je na engleskom jeziku, a nakon toga vaše objave mogu biti na bilo kom drugom jeziku zavisno od toga kojoj se ciljnoj grupi obraćate. Ukoliko želite da radite sa stranim tržištem, a slabo stojite sa stranim jezicima, škole za strane jezike su brojne i lako ćete izabrati odgovarajuću.
Nakon što napišete nekoliko rečenica o sebi, izaberite veštine u kojima ste najbolji. Veštine koje izaberete imaju veliki uticaj na vaše profilisanje i predstavljanje budućim klijentima i poslodavcima. Takođe, nakon što uspešno završite neki projekat, zamolite klijente da ocene vaše veštine.
Navedite prethodna iskustva, edukacije, seminare i bitne skupove koje ste posećivali. Trudite se da prikažete sebe u što boljem svetlu, ali i da podaci o vama budu relevantni (nemojte da izmišljate i “kitite” svoj profil zbog boljeg utiska, otkriće se pre ili kasnije, setite se da je ovo internet, a na internetu se sve zna).
Vrlo je važno da pažljivo popunite profil, postavite odgovarajuću fotografiju i link do vašeg bloga, sajta…
Kada ste završili sa sređivanjem profila, sledeći vrlo bitan korak su objave na LinkedIn-u. Ne koristite LinkedIn kao što biste koristili Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest… Nemojte „kačiti“ sve što vam padne na pamet, već samo onaj sadržaj koji je od koristi i drugim ljudima – kako onima sa kojima ste direktno povezani, tako i onima koji baš tu i takvu korisnu informaciju traže. Na primer, na Facebooku i Twitteru redovno delim sadržaj sa svog bloga ili iz života, ali to ne radim na LinkedInu, osim u slučaju da je informacija za koju mislim da bi bila korisna ostalima – iz oblasti marketinga, PR-a, reklamiranja, društvenih mreža i slično. Ne spamujte ljude sa besmislicama, jer teško da će vas iko shvatiti ozbiljno i kao potencijalnog kandidata za bilo koji posao (osim deljenja letaka na ulici i po sandučićima), ako ih svakodnevno zatrpavate svim onim sa čime se susreću širom interneta.
LinkedIn je odlična online baza u okviru koje se možete informisati bilo o firmi u kojoj biste da radite ili idete na razgovor za posao, predstavite sebe kao ozbiljnog profesionalca u sferi posla kojim se bavite, doprinesete bilo ličnim stavovima o temama koje se tiču posla, bilo deljenjem interesantnih linkova iz vaše ili interesne poslovne sfere i slično. Od vas zavisi kako ćete i koliko iskoristiti njen potencijal.