Jedno je smatrati sebe pesnikom, a drugo – biti onaj koji piše – [Intervju]
Želja nam je da u rubrici “Oni inspirišu” predstavimo osobe koje se bave neobičnim stvarima i utiču da istražujemo svoju kreativnu stranu i radimo ono u čemu uživamo.
Danas nam je gost Milica Milosavljević – apsolventkinja srpske književnosti i jezika sa komparatistikom na Filološkom fakultetu u Beogradu, pesnikinja i kuma ovog bloga – zahvaljujući njoj se Liliputanke tako zovu!
Dobila je nagradu „Milutin Bojić“ za poeziju i pobedila na 29. Festivalu mladih pesnika „Dani poezije“ u Zaječaru.
Njeni radovi su objavljivani u časopisima: “Koraci”, “Književni magazin”, “Eckermann”, “Libartes”, “Afirmator” itd.
Izdala je knjige ” U zoni umereno-kontinentalnih strahova” i “Tamne intimnosti”.
Milicu sam upoznala dok sam studirala u Beogradu.
Slobodno mogu da kažem da me je sa njom spojila ljubav prema lepim čarapama. ???? Nas dve smo živele u studentskom domu, jedna preko puta druge, i tako, dok sam širila veš u hodniku, prilazi mi Milica i pita gde sam kupila te prelepe čarape! Od tada smo počele da se družimo i prolazimo razne dogodovštine.
Na instagramu je možete naći kao Rundekicu (pogađajte što!).
Sa Milicom smo pričale o počecima, motivaciji, predstavila nam je svoju zbirku pesama “Tamne intimnosti”, a i dobile smo par pesama iz još neobjavljenog rukopisa.
Kada si počela da pišeš i šta je tebi pisanje tada predstavljalo? Da li je to bio više beg od stvarnosti ili si tako sve nataložene misli izbacivala na papir?
Za mene je ulazak u poeziju, u gimnazijskim danima, značio mogućnost da sebi dodelim i uloge drugačije od onih koje sam igrala u svom okruženju.
Negde na počecima srednje škole, jedan dečko u koga sam bila strašno zaljubljena me je ostavio, iz meni nepoznatih razloga. Ja sam onda danima razmišljala – kako je moguće da se neko odjednom prema vama promeni, kada mu za to niste davali povoda. Pitala sam se – šta se to desi da više niste u stanju da nekoga jasno okarakterišete. Da ga profilišete. Da mu udelite nekakve jasne crte. To me je još tada podstaklo da ljude ne posmatram u jasno određenim bojama, već u stalnom senčenju.
Pratila sam sebe kako neprestano pišem, kako sve vreme odgovaram na javljanje njemu, koji mi se više neće javiti.
Šta ćemo sad s tim, pitala bih sebe. Ako je tvoje pisanje izvršilo svoju namenu – da ga preboliš, zašto i dalje nastavljaš da pišeš?
Ne smatram da sam sa napisanom prvom pesmom počela da pišem poeziju.
Ali, književnost nije prostor za psihoterapiju.
Da li pesmu možemo posmatrati kao izraz nečega što nikada nije naglas rečeno?
Šta te motiviše?
Može zvučati paradoksalno, ali mene motiviše svaka vrsta nemoći. U smislu da joj se želim približiti.
Hoću da je izvrnem. Hoću da pokažem da to što se sada ne osećaš nemoćnim, ne znači da jednom nećeš.
Ovo je vreme u kojem čoveka zaista ne bi trebalo da teši to što se njemu određene stvari ne događaju, već bi trebalo da ramišlja o tome kakvo bi njegovo delovanje bilo u tom slučaju da mu se izvesne stvari događaju.
Ko je za tebe pesnički uzor?
Ne, niti je to moguće. Toliko je danas sve isprepletano, da bi bilo potpuno suludo igrati u samo jednom poetičkom ključu. Različita poetička strujanja se više ne domostriraju na nivou grupe, ona su preneta u sam tekst i u čitaoca, što je daleko važnije. U toj stalnoj smesi postaje veoma izazovno tražiti svoj izraz i poetiku, ali, šta je na kraju krajeva tvoj lični izraz, do skup svih izraza koji se traže u tebi dok se i ti istovremeno tražiš u njima?
Arnold je neko ko je stalno prisutan. Njega čak ima isuviše.
Nije reč o klasičnom nedostajanju, već o tome da su pojedini ljudi toliko prisutni u vašem životu, čak i onda kad ne učestvuju u njemu.
Zašto baš naziv knjige Tamne intimnosti?
Koji svoj stih bi izdvojila?
“Neka nas sopstvena okrutnost ne načini herojima, onima koji daleko vide, pored svojih mrtvih očiju.”
Jedno je sebe smatrati nekakvim pesnikom, a sasvim je nešto drugo biti onaj koji piše.
Savet za mlade pisce i pesnike?
Niko vas tu neće naučiti kako se piše niti kako treba prepoznati dobru pesmu, ne zato što nekom nije u interesu da vas tome nauči, već zato što to nije jednostavno moguće.
Da biste tu umešnost stekli potrebno je raditi stalno na svom samoobrazovanju i čitati mnogo različitih autora.