Da li otvoriti firmu samostalno ili angažovati nekog?

Kako otvoriti firmu

0

Odlučili ste da pokrenete sopstveni biznis, a niste sigurni kako otvoriti firmu samostalno? Ovaj proces nije komplikovan i može da teče izuzetno brzo. Međutim, ljudi generalno imaju gard prema administraciji, nemaju dovoljno vremena da se time bave ili jednostavno vole to odradi za njih neko ko ima dovoljno iskustva. U ovom tekstu razmotrićemo prednosti i mane oba pristupa, kako bismo vam pomogli da donesete najbolju odluku.

Izbor pravne forme i donošenje odluke da li da sami krenete u proces otvaranja firme

Pre nego što odete u Agenciju za privredne registre da otvorite firmu, potrebno je da izaberete pravnu formu svog budućeg biznisa. Ukoliko želite da otvorite firmu za konsultantske usluge, zanatsku radnju ili neku malu trgovinu, izaberite da postanete preduzetnik. Jako brzo možete da započnete sa poslovanjem, ne treba vam osnivački kapital, imate punu kontrolu nad poslovanjem, jer možete donositi odluke samostalno. Firmu možete otvoriti u samo par koraka bez preteranog cimanja. 

Sa druge strane, velika prednost koju ima DOO je što ne odgovarate svojom ličnom imovinom, već imovinom firme, odnosno do visine osnivačkog kapitala. DOO je bolji izbor ako planirate veći obim poslovanja ili očekujete brzi rast. Za velike klijente i poslovne partnere, DOO deluje ozbiljnije. Ipak, procedura otvaranja ovog tipa biznisa je komplikovanija od preduzetničke forme. 

Kako otvoriti firmu samostalno kao preduzetnik, a kako kao DOO?

Nakon što se odlučite za pravnu formu, potrebno je da proverite da li je slobodan za korišćenje naziv firme koji ste odabrali. Paušalac preduzetnik nema takvih problema, jer mu naziv firme nije potreban. 

Kao budući preduzetnik možete otići samo sa ličnom kartom i dokazom o uplati takse za registraciju u APR kako biste podneli zahtev za otvaranje firme. Ako planirate da otvorite DOO, potreban vam je osnivački akt, dokaz o uplati osnivačkog kapitala, lična karta i dokaz o uplati takse. Nakon uspešne registracije u APR-u, dobićete matični broj i poreski identifikacioni broj (PIB) za vašu firmu.

Kada vam stigne rešenje o registraciji (rok je 5 radnih dana), sledeći korak je odlazak u banku da otvorite poslovni račun

U roku od 15 dana od datuma dobijanja rešenja iz APR-a, morate otići u nadležnu poresku upravu. Firma mora biti prijavljena kod Poreske uprave za obaveze kao što su porezi i doprinosi. U zavisnosti od delatnosti, možda će biti potrebno prijaviti se i za PDV obavezu ako firma prelazi određeni prag prometa.

Ukoliko planirate da imate zaposlene, potrebno je prijaviti zaposlene na obavezno socijalno osiguranje i obračunavati i uplaćivati poreze i doprinose za radnike.

Kada je potrebno zatražiti pomoć stručnjaka?

Iako deluje jako jednostavno, na osnovu iskustva svi mi znamo da se često „zafali jedan papir” i potpuno zakomplikuje proces, u ovom slučaju otvaranja firme. Zato mnogi ljudi imaju averziju prema administraciji i lakše im je da angažuju treće lice koje će obaviti posao umesto njih. Kada je reč o registraciji novog biznisa, treće lice je agencija za otvaranje firme. Ona daje savete u vezi sa izborom šifre delatnosti, priprema osnivački akt za DOO, popunjava sve potrebne obrasce i prikuplja dokumentaciju (uključujući prijave za registraciju u APR, prijave za PIB, itd), podnosi zahteve za registraciju firme u ime klijenta, prati status prijave, i reaguje na eventualne zahteve za dopunu ili ispravku dokumentacije. Njeno iskustvo i dobro poznavanje procedura, dovodi do ubrzanog procesa registracije, bez bojazni da nešto nije kako treba. 

Agencije specijalizovane za otvaranje firmi često pružaju usluge prijave kod Poreske uprave i pomažu u registraciji za PDV ako je potrebno. Mogu vam pomoći i prilikom otvaranja poslovnog računa u banci, ali i dati savete oko vođenja poslovnih knjiga, izdavanja faktura i drugih administrativnih poslova. U zavisnosti od toga koji paket usluga izaberete, neke agencije nude usluge knjigovodstva i pravnog savetovanja. 

Kada agencija radi celokupan proces registracije umesto vas, na vama je samo da popunite upitnik i date svoj potpis. Ukoliko imate e-potpis i čitač lične karte, dogovor sa agencijom možete postići i onlajn. Ako se pitate da li je pametno uštedeti novac i otvoriti firmu samostalno ili da prepustite birokratke formalnosti agenciji, uštedite dragoceno vreme i poštedite sebe stresa, dobro razmislite o svojim prioritetima. 

 

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena.