Zarada od bloga: Mit ili realnost?
Koliko samoproklamovanih gurua koji prodaju usluge blogerima, toliko priča o tome kako je super biti “sam svoj gazda” i živeti od bloga. S obzirom na to da aktivno blogujem već 4 godine, odlučila sam da se napokon progovorim o tome da li je zapravo moguće zarađivati na ovaj način na Balkanu i kakva su moja iskustva. Hajde da vidimo da li je zarada od bloga mit ili realnost.
Uvodna napomena #1: ovaj tekst se ne odnosi, i u obzir ne uzima blogere koji pišu na temu mode i lepote, jer za njih iole postoje neke utemeljene šanse za zaradu. Takođe, ovaj tekst se ne odnosi na portale. Ako imate portal pročitate intervju pod nazivom Kvalitet i redovnost sadržaja ključ uspeha onlajn magazina.
Dakle: ukoliko imate sajt koji funkcioniše po principu objavljivanja vesti/tekstova gotovo svakodnevno i/ili od strane više osoba, ovaj tekst nije za vas. Ovaj tekst se više odnosi na blogere koji pišu na teme koje nisu u tolikoj meri komercijalizovane.
Uvodna napomena #2: Kada kažem “zarada od bloga” ne mislim na kompenzacije, čak iako su vredne ili su vam bile potrebne, već na čist novac.
Kako se može zaraditi od bloga
Da bismo razmotrili da li je moguće zaraditi od bloga, hajde da prvo prođemo kroz neke načine kako se to može realizovati. Novac vam mogu doneti:
- Referal programi i referal linkovi – princip saradnje u kojem dobijate određeni procenat novca ukoliko preko vas neko pristupi određenom programu/kupi karte/plati kurs ili kupi proizvod preko linka koji ste mu vi dali.
- Sponzorisani tekstovi – klijent vam plaća za objavljivanje teksta u kojem se spominje njegov proizvod, ulsuga ili sama kompanija.
- Plaćeni linkovi – linkovi ka nekom sajtu na već postojećim sajtovima su deo “” SEO tehnike optimizacije za pretraživače. Moguće je da vam neko plati samo da postavite link u neki svoj tekst, a da je to u kontekstu sa vašim sadržajem.
- Prodaja sopstvenih proizvoda i/ili usluga – putem bloga privlačite potencijalne kupce vašeg proizvoda ili korisnike vaših usluga.
- Sponzorisane objave na društvenim mrežama – klijent plaća da na svom profilu na nekoj društvenoj mreži posvetite neki sadržaj njegovom proizvodu (post ili story).
- Prodaja ostalog oglasnog prostora – klijent zakupljuje baner na blogu ili u newsletter-u radi veće izloženosti, i radi upoznavanja vaše publike sa njegovim brendom.
Ponekad se, pri saradnji sa klijentom, mogu kombinovati više načina za zaradu, a u okviru jednog paketa. Na primer, sa nekim većim klijentom možete ugovoriti paket usluga koji će obuhvatiti sponzorisane tekstove, sponzorisane objave na društvenim mrežama i baner u Newsletter-u.
Ukoliko nameravate da radite sa brendovima, ono što će vam obavezno trebati je Media Kit – reč je o dokumentu, uglavnom u pdf formatu , prikazuje moguće načine saradnje sa vama, primere rada, a i cene (ovo je nekad uključeno a nekad ne – zavisi od vaših ličnih preferencija).
Kada je rečo mom iskustvu, najčešći načini za zaradu bili su sponzorisani tekstovi, plaćeni linkovi i prodaja sopstvenih usluga (digitalni marketing).
Zarada od bloga koji nije modni ili usmeren na lepotu
U svom tekstu pod nazivom Zašto sam odabrala da ne pišem blog o modi i lepoti iznela sam svoje mišljenje o pokretanju bloga na jednu netipičnu temu – a to je lični razvoj, iako sam znala da će me to lišiti mnogih potencijalnih vidova zarade putem bloga.
Uprkos tome, mogućnosti za zaradu se se pojavljivale. Neke sam prihvatila, neke odbila, a za neke nisam oklevala da pokažem zube i kažem svoju cenu, pa makar to značilo da saradnje ne bude.
Cene sam formirala tokom godina, sa iskustvom o saradnjama koje su se ostvarivale na blogu. Iako sam rekla da sam da će ovde biti fokus na finansijske benefite, moram da spomenem da sam imala fin broj saradnji u smislu kompenzacija, koje i dan danas obožavam i zadovoljna sam kako su odrađene.
Primeri blogova koji su postali biznis
Na našim prostorima nažalost nema primera baš pravih blogova koji su pronašli put do monetizacije. Međutim, jedan svakako odskačem a to je Brana’s Divine World. Branislava, koju sam imala priliku i uživo da slušam na događaju Masterclass Blogging #1 u organizaciji Original magazina, primer je blogera kojem mnogi teže.
Za Branislavu nema ko nije čuo, a da je član lokalne blogosfere. Ona je brend gradila godinama, proizvela je tonu sadržaja visokog kvaliteta i proširila svoj tim. Zar to nije sve ono čemu svaki full-time bloger sanja?
Drugi primer je blog Štikla Kafa Kravata koji vode Saša i Anamarija koji bloguju o putovanjima, ali i imaju prodavnicu zanimljivih i korisnih predmeta za putnike – Travel Shop by Štikla Kafa Kravata.
Ovo su jedina dva primera da je neko iz bloga izgradio biznis, dakle blog je bila primarna platforma za komunikaciju, a sve ostalo je došlo kasnije.
Ulaganje u blog VS zarada od bloga – šta ostaje?
Kada razmatram zaradu od bloga, red je da se osvrnem i na ulaganja – samo neto efekat je važan! Na kraju dana, nije važno koliko zaradite, već koliko vam ostane kada poplaćate sve u vezi sa blogom.
O kakvim plaćanjima pričam, pa blogovanje besplatno?! Pa i ne baš. Ukoliko “imate časne namere” prema svom blogu, valja malo i uložiti. Šta to obuhvata:
- plaćanje hostinga i domena na godišnjem nivou
- kupovina WordPress/Blogger teme za blog
- plaćanje programera za održavanje sajta
- angažovanje dizajnera za dizajn logoa, vizuala i Media Kit-a.
Čak i da izuzmete poslednje 2 stavke u cilju minimiziranja troškova i kažete da ćete to raditi sami, ili možda poznajete nekog ko će to raditi za vas, ostaju prve dve stvari sa spiska. Hosting i domen su vam apsolutno neophodni ukoliko želite da podignete svoj blog na viši nivo, da delujete ozbiljno i poslovno, i da pridobijete poverenje klijenta. Više o tome pronađite u mom tekstu Zašto treba da blogujete pod sopstvenim domenom.
Trošak: oko 100 EUR godišnje domen + hosting osnovni paket
Kada je reč o temi, ona je za mene prosto neizostavna, imajući ovo iskustvo koje imam. Pre nekih godinu dana moj sajt je hakovan i jedna sam ga povratila uz pomoć mog hosting provajdera Adriahost i jednog finog programera. Kupljena tema i plugin-ovi koji uz nju stižu mogu vam pomoći da se izborite sa upadima na vaš sajt, a izgled bloga će biti besprekoran.
Trošak: $59 jednom, Tundra WordPress tema – proizvođač Pipdig
Blog kao posao: Da bih i kada prešla full-time?
Jednom rečju: ne. Pokretanje mog bloga nikada nije išlo iz potrebe za novcem i zaradom, već iz potrebe da na jednom mestu objedinim teme o kojima niko drugi nije pisao. Takođe, cilj bloga je bio i da stvorim neke prilike za sebe, odnosno – da stvorim mogućnosti, ali ne da jednog dana živim od toga.
Život full-time blogera definitivno nije za mene. To zahteva dosta odricanja, velike obaveze, konstantnu potragu za novim klijentima i novim, čitanim sadržajem. Nisam sigurna da bih se osećala prijatno sa tim pritiskom.
Da li je zarada od bloga moguća?
Iz ove perspektive, a nakon 4 godine aktivnog blogovanja, mogu da kažem da zarada od bloga jeste moguća, ali da blogerska industrija nije još uvek dovoljno razvijena da bi neko živeo od tog posla, izuzev možda ponekih modnih blogera i blogera posvećenih lepoti.
Kada saberemo moje troškove za blog i zaradu koju sam ostvarila, mogu da kažem da jesam u plusu. Pokrila sam troškove hostinga i domena, kao i neke manje kupovine za blog, ali ne mogu da kažem da je zarada redovna ili da postoji neki očekivani iznos koji mi mesečno stiže od bloga.
Sa druge strane, već sam nekoliko puta pisala o tome kako mi zarada, pa ni život od bloga nikada nije bio namera, ja sam izuzetno zadovoljna svim svojim saradnjama (plaćenim i kompenzovanim) i radujem se budućim.
Još korisnih tekstova:
Šta vi mislite: može li se na Balkanu zaraditi od bloga i da li je vama uspelo? Pišite mi u komentaru ili na mejl kristina@accordingtokristina, ukoliko ne želite da pišete javno.
Ako vam se ovaj tekst svideo podelite ga sa drugima na društvenim mrežama ili pošaljite nekome kome mislite da će biti od koristi. Želite još ovakvih tekstova? Prijavite na moj mesečni Newsletter i jednom mesečno ću vam slati nove tekstove u inbox. Hvala na čitanju.
Ovaj članak je prvi put objavljen na accordingtokristina.com