Tetka je nervozna (Burnout sindrom)

0

   Izgaranje (burnout) ili iscrpljenost se javlja zbog neusklađenosti ambicija, ideja, ciljeva i zadataka na poslu, preteranog rada i/ili loših međuljudskih odnosa, zbog čega osoba postaje izložena hroničnom stresu. (…) Istraživanja pokazuju da su ovom sindromu najizloženije visoko odgovorne osobe, sklone perfekcionizmu, niske frustracione tolerancije, sa izraženom potrebom za kontrolom. – Liza Piščević, Burnout sindrom, zašto sagorevate i kako da zaustavite vatru?

close up composition conceptual creativity
Photo by Pedro Figueras on Pexels.com

     Retko ko može biti svestan promena dok se one dešavaju u njemu. Uglavnom se koncentrišemo na ono što je spolja (na uzroke tih promena) – na lošu atmosferu u kojoj radimo, na količinu posla koji obavljamo, na činjenicu da je zanemareno nešto što je odrađeno kako treba ili bolje, a stalno se ističu greške i stvari koje treba da se promene. Zato ne primećujemo posledice – da smo postali razdražljivi i ogorčeni, da se brzo umaramo, da snagu imamo samo za posao, ali da nam nedostaje motivacija da ga obavljamo.

     Porodica i prijatelji mogu da nam pomognu da uočimo gore navedene promene. Uz njihovu pomoć i podršku odlučićemo se na najvažniji korak u ovakvoj situaciji – davanje otkaza i traženje novog posla.

     Normalno je da nakon stresnog posla, na kojem nismo osetili da sopstvenim radom dolazimo do nekog, bilo kakvog cilja, tražimo novi gde ćemo drugačije funkcionisati, uz koji ćemo moći da radimo i druge stvari. Ali to ne znači kako se sve odjednom mora promeniti. Ne, ne moramo odmah da počnemo sa trčanjem ili odlascima u teretanu, svakodnevnim čitanjem, crtanjem, učenjem jezika, i ne moramo uvek biti u mogućnosti da se vidimo sa nekim. Ne moramo sada sami sebi da stvaramo stres od koga smo pobegli. Neće sve biti isto ukoliko se sve odmah ne promeni.

     Uz podršku porodice i ja sam promenila posao. Promenila sam struku, mesto, ljude, atmosferu, ali nisam se odmah promenila i ja. I dalje sam na isti način reagovala na manje stresne situacije. Još uvek sam bila razdražljiva, preosetljiva, često umorna i uvek gladna. A kako sam sve to shvatila i odlučila da se promenim?

     Sestri je bila potrebna pomoć i ja sam se ponudila da sestriće ujutru odvem u vrtić i u školu. Čim smo ustali, sestrić je počeo da se prenemaže i sve je trajalo duže nego što sam planirala. Duže je doručkovao i oblačio se. Šalio se sa sestrom, a mene je imitirao. Znam da sam bila mnogo nervozna, da sam se plašila da nešto ne zaboravim da spakujem. Više puta sam ponovila da ne zaborave kišobrane, jer je napolju padao sneg.

     Kada smo izašli iz zgrade i krenuli ka stanici, sestričina je rekla: “Bata je zaboravio kišobran.” I to je bilo to. Imala sam dovoljno vremena da nju odvedem do škole, da njega odvedem u vrtić i da krenem na posao. A sada smo morali da se vratimo. Po kišobran. Okrenula sam se prema njemu i besno rekla: “Da li me zezaš?” Gledao me je u strahu. “Brzo se vraćamo u stan!” I trčali su za mnom. Otvorila sam vrata stana, rekla mu da brzo uđe i uzme kišobran, i čim je izašao, za njim sam ih zatvorila. I ponovo smo stigli do istog mesta kada sam shvatila da sam u bravi ostavila ključ. Potrčali smo nazad, a oni su počeli da paniče i da viču kako će zakasniti.

     Pošto smo uzeli ključ i zaključali vrata, izašli smo ispred zgrade. Otvorili smo sva tri kišobrana. Pogledala sam ih i rekla im: “Znate, tetka je nervozna. Ali neće više biti. Ovo se neće ponoviti, obećavam.”

     I stvarno je sve bilo lakše od tog trenutka. Sve smo stigli. Usput smo pričali i smejali se. Gađali su me grudvama. A ja sam se opustila. Dobro, koliko sam mogla. Ali sam shvatila da moram da naučim da se opustim i prepustim, da osetim novi tempo. Naučila sam da više nisam nemoćna. Ne moram da lažem sebe da stvari mogu da funkcionišu samo na jedan način i da je svuda sve isto. A kada sam se već vratila po taj kišobran, naučiću i kako da zaštitim druge i sebe od nezadovoljstva koje nosim sa posla.

pattern protection red shape
Photo by George Becker on Pexels.com

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena.